Nieuwsbrief januari 2021 nummer 24

Nieuwsbrief januari 2021 nummer 24

Wijziging facturatie licentiekosten (extra licenties)

Vanaf 2021 worden extra licenties jaarlijks gefactureerd, het bedrag is € 15 per jaar. U ontvangt deze jaarfactuur voor de eerste keer in augustus 2021.
Tot en met 2020 werden de kosten van extra aangeschafte licenties voor de volgende 4 jaar ineens gefactureerd.

Inschrijving Kamer van Koophandel

De komende jaren gaat de overheid steeds meer digitaal communiceren, ook met kerken. Hiervoor is E-herkenning nodig. Om E-herkenning te kunnen aanvragen moet een gemeente/diaconie in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) worden ingeschreven.
Het LRP-team heeft in 2019 en 2020 alle gemeenten en diaconieën bij de KvK aangemeld.

Tenminste, voor zover er door de lokaal beheerder of ledenadministrateur een KvK bezoekadres in LRP was opgenomen.

Er zijn nog zo’n 300 gemeenten / diaconieën zonder KvK bezoekadres.

Mocht uw gemeente / diaconie tot deze groep behoren, dan vragen wij u om dit KvK bezoekadres zo snel mogelijk in te vullen .
Het LRP-team kan dan in het voorjaar de aanmelding geheel afronden. Lees meer hierover op LRP-netwerk: hier en hier.

Piekmoment voor LRP: invoer toezeggingen

In de week van 31 januari tot 7 februari voeren honderden bijdragen-administrateurs bij elkaar zo’n 250.000 toezeggingen in. Dat zorgt voor de zwaarste belasting van LRP in het jaar. Wij monitoren in genoemde week de performance van het systeem continu en hebben voorzorgsmaatregelen genomen om het invoeren van de toezeggingen probleemloos te laten verlopen.
Eén van deze voorzorgsmaatregelen is het uitzetten van de de nachtelijke verversing van de vrije export van de selecties, in de periode van 28 januari t/m 7 februari. Wilt u in deze periode gegevens exporteren en heeft u recent veel mutaties op het ledenbestand uitgevoerd, dan adviseren wij u om de vrije export van uw gemeente zelf te verversen .

Niet verstuurde digitale toezeggingsuitnodigingen

Als u gemeenteleden vraagt om hun toezegging digitaal te doen moet hiervoor een mail met link gestuurd worden. In het actiejaar onder het tabblad Documenten staan de output regels. Als u één van de betreffende output regel aanklikt worden er 5 tabbladen zichtbaar, waaronder SKG iDEAL/ e-mails. Hieronder vindt u de tabbladen voor de te verzenden e-mails, de geblokkeerde e-mails en de niet verzonden en mislukte e-mails. Lees er meer over in de documentatie en de kennisbank.

Actie Jaar 2017 in fondsen gearchiveerd

Het actie jaar 2017 in de fondsen is gearchiveerd. Van gearchiveerde actie jaren kunt u de deelnemers, ontvangsten en statistiek blijven raadplegen. Mutaties op deze gegevens aanbrengen is niet meer mogelijk. U kunt hier meer lezen over afgesloten fonds jaren.

Flexibele fondsenrapportage

Met de geplande update van 15 februari a.s. zullen de verzamelfondsen (met daarin de totalen van onderliggende wijkfondsen) uit LRP worden verwijderd. De flexibele fondsenrapportage neemt deze functionaliteit over en biedt daarnaast veel mogelijkheden die u bijvoorbeeld. Voor de Actie Kerkbalans 2021 al goed kunt gebruiken.
Zo kan van één of meer fondsen over één of meer jaren een groot aantal gegevens in één overzicht getoond worden. Daarmee kunt u bijvoorbeeld de stand van toezeggingen op een bepaald moment in het jaar over de geselecteerde jaren met elkaar vergelijken.

Bestellingen kerkbalans

Nog niet alle gemeenten die werkzaamheden rondom de Actie Kerkbalans aan het LRP-team uitbesteden, plaatsten hun bestelling voor de maandelijkse acceptgiro’s, incasso’s en email. Deze bestelling kan via LRP geplaatst worden. Voor de goede orde maken wij u er attent op dat acceptgiro’s alleen rechtstreeks naar de gemeenteleden worden gestuurd.

Wijzigingen / Update LRP

Met de updates van december en januari zijn er weer veel verbeteringen aangebracht en fouten opgelost. U kunt dit allemaal nalezen op LRP-netwerk.

(Geen) Basistrainingen in Corona-tijd

Om de veiligheid van de (aspirant) LRP-gebruikers én van onze vrijwillige trainers te waarborgen zullen in ieder geval tot eind juni geen trainingen in Utrecht worden gegeven. Onze vraag is om nieuwe gebruikers zoveel mogelijk in de gemeente zelf vertrouwd te maken met LRP. De vernieuwde online handleidingen en de website van lrp-netwerk kunnen daarbij goede diensten bewijzen!
Lukt het u niet (helemaal), stuur dan een e-mail naar de helpdesk met daarin uw contactgegevens en de specifieke onderdelen waarop u verdere instructie wilt. Wij zoeken met u naar een passende oplossing.

Bereikbaarheid LRP-team

De medewerkers werken in deze Corona-tijd vanuit huis. Stel uw vragen via het contactformulier of via e-mail.
Is dit in uw situatie niet mogelijk, dan komt uw telefoontje binnen bij de receptie, die u doorverbindt met één van de LRP-medewerkers.

Nieuwsbrief november 2020 nummer 23 Nieuwsbrief februari 2021 nummer 25