uw portaal-account (een geldig, en gevalideerd e-mailadres)
het wachtwoord dat hoort bij uw portaal-account
een 2FA code van een authenticatie-app op uw smartphone, uw tablet, of, als u geen smartphone of tablet heeft, in uw browser.
Na inloggen in het portaal kunt u klikken op de door u gewenste toepassing.
Portaal met 3 toepassing, uw situatie kan verschillen
Toegang tot het portaal
Om toegang te krijgen tot het Portaal van de Protestantse Kerk, moet u worden uitgenodigd via e-mail.
Uitgenodigd worden voor LRP
als u een gebruikersrol in LRP heeft, dan kan de lokaal beheerder van uw gemeente u in LRP uitnodigen (via e-mail) voor het Portaal
Uitgenodigd worden voor het E-Jaarboek
als u toegang krijgt tot het E-Jaarboek van de Protestantse Kerk, dan zal de lokaal beheerder van uw gemeente u uitnodigen (via e-mail) voor het Portaal.
Uitgenodigd worden voor Extranet
als u als (emeritus) predikant / kerkelijk werker toegang wenst (en recht heeft op toegang) tot Extranet, dan kan de beheerder van Extranet (bereikbaar via het landelijk dienstencentrum van de PKN: info@protestantsekerk.nl) u uitnodigen (via e-mail) voor het Portaal.
Veelgestelde vragen
Wachtwoord van het portaal wijzigen
Het wijzigen van het wachtwoord van het portaal staat hier beschreven.
Wachtwoord van het portaal vergeten
U kunt niet meer inloggen met uw naam en wachtwoord.
Het aanvragen van een nieuw wachtwoord voor het portaal staat hier beschreven.
Wachtwoord van het portaal vergeten en geen toegang tot uw e-mailadres
Het kan gebeuren dat u niet meer kunt inloggen in het portaal (bvb. wachtwoord vergeten) en u wilt een nieuw wachtwoord aanvragen. Daarvoor stuurt het portaal een instructie naar uw emailadres (= huidige gebruikersnaam).
U heeft echter geen toegang meer heeft tot uw (oude) emailadres omdat u - langer of korter geleden - bent overgestapt op een nieuw emailadres. Hier staat beschreven wat u in dat geval kunt doen.
Gebruikersnaam wijzigen
U wilt uw gebruikersnaam van het portaal (= emailadres waarmee u inlogt) wijzigen.
Het wijzigen van uw gebruikersnaam staat hier beschreven.
Gebruikersnaam vergeten
U bent uw gebruikersnaam van het portaal (= e-mailadres waarmee u inlogt) vergeten.
Hoe u uw gebruikersnaam kunt achterhalen, of kunt opvragen, staat hier beschreven.
2FA werkt niet / nieuwe telefoon
U krijgt een foutmelding na het invullen van uw 2FA-code, of u heeft een nieuwe telefoon en moet uw 2FA-code herstellen.
Op deze pagina staat beschreven wat u kunt doen.
Andere veelgestelde vragen
Éen keer inloggen, ook met meerdere rollen in LRP, ook de accounts van het E-Jaarboek en Extranet (en later FRIS) staan in het portaal;
De doelen van dit portaal zijn het uniformeren, het vereenvoudigen en het optimaal beveiligen van de toegang tot alle informatiesystemen van de Protestantse Kerk in Nederland en de gegevens zelf;
Met het gebruik van het portaal zijn we klaar voor de toekomst, met alle mogelijke nieuwe ontwikkelingen;
Daarbij kunnen we tegelijk de kosten zo laag mogelijk houden.
Het portaal brengt voor de gebruikers geen extra kosten met zich mee.
De beveiliging van het portaal staat op hetzelfde niveau als de beveiliging van bijvoorbeeld LRP. Jaarlijks wordt deze beveiliging getest door externe (etische) hackers.
Om ondersteuning te kunnen bieden bij problemen met het gebruik van het portaal verzamelen wij enkele identificerende gegevens (naam, geslacht, adres, email en telefoonnummer.)
Wij zullen deze gegevens nooit zonder uw toestemming gebruiken om u te benaderen voor bijvoorbeeld abonnementen of donaties, etc.. In de toekomst kunt u deze voorkeuren zelf in het portaal aangeven.
Bij sommige processen moeten we verifiëren dat u daadwerkelijk bent wie u bent, of dat u de eigenaar bent van, of toegang heeft tot, een opgegeven e-mailadres.
Het portaal stuurt dan een e-mail met een code, of met een link naar het door u opgegeven e-mailadres.
Soms ontvangt u geen e-mail. Dat kan verschillende oorzaken hebben:
een ongeldig e-mailadres (lijkt een open deur, komt regelmatig voor: geen spaties vóór of achter het e-mailadres, geen puntkomma achter het e-mailadres, ongeldig e-mailadres, etc.)
De e-mail die het portaal verstuurt komt terecht in de spambox. Dit gebeurt met name bij het gebruik van MS Outlook en aan Microsoft gelieerde e-mailadressen (outlook.com, hotmail.com, live.com, etc.). In dat geval helpt het om het adres 'noreply@protestantsekerk.nl' op te nemen in uw adresboekje, daardoor is uw mailprogramma eerder geneigd e-mails van het portaal te vertrouwen.
De e-mail wordt door uw provider (bvb Outlook) überhaupt niet geaccepteerd (vanwege vermeende 'phishingpogingen'). Het is moeilijk voor u als gebruiker dit te constateren.
Mocht u dus nog steeds geen e-mail ontvangen, neemt u dan contact op, waarna wij verder onderzoek kunnen doen waarom de e-mail niet bij u aankomt.
Een tweefactorauthenticatie-app (2FA-app) kunt u installeren op een smartphone, maar ook op een tablet (een recente Android tablet, een iPad en sommige moderne Android e-readers met Google Play). Daarmee krijgt u de code op uw tablet die u dan kunt invoeren in het portaal.
Als u geen smartphone of tablet heeft, dan kunt u een 2FA-app)op uw pc of in uw browser installeren.
Dit is echter minder veilig dan een 2FA-app op uw mobiele telefoon of tablet!
Toelichting: als u uw inlognaam en wachtwoord in de browser bewaart, dan is het het meest veilig om de extra 2FA code niet (ook) in uw browser te bewaren, maar op uw mobiele telefoon.
Wij hebben de add-on Authenticator zelf getest en extern laten testen op veiligheid. Deze browser add-on werkt goed en is geschikt voor Chrome, Firefox en Edge.
Als u zorg draagt voor de beveiliging door een wachtwoord op te geven. (Encrypt account), dan kunt u deze add-on veilig gebruiken.
Extra punten van aandacht bij het gebruik van een 2FA-app in uw browser:
Als u geen wachtwoord heeft opgegeven dan zijn de back-ups van deze add-on niet beveiligd (encrypted).
Het is niet aan te raden uw back-ups automatisch in de cloud te bewaren.
Als uw computer niet in een veilige omgeving staat, dan is het een goede gewoonte om uw computer bij het verlaten altijd'op slot' te zetten.
Als bovenstaande allemaal niet mogelijk is, of niet werkt, dan kunt u contact opnemen met de helpdesk voor verdere ondersteuning.
In veel systemen kun je met behulp van een knop of icoontje ('oogje') in plaats de sterretjes/bolletjes van een ingevuld wachtwoord het letterlijke wachtwoord bekijken.
De browsers Edge en Safari hebben standaard deze mogelijkheid