Abonnement

Abonnement

Stappenplan jaaromzetting Kerkblad

Stappenplan jaaromzetting Kerkblad op basis van het fonds type vast bedrag, met verschillende betaalwijzen.

Probleem: u wilt deelnemers aanmaken met verschillende betaalwijzen. Uitnodigingsbrieven zijn hiervoor niet geschikt, want dan kunt u niet automatisch incasseren. U heeft de betaalwijzen niet onderhouden in het fonds bij de deelnemers in voorgaand jaar.
Er zijn 2 manieren en dit is afhankelijk van de manier waarop u abonnees wilt onderhouden.

  • Één groep voor abonnees.
  • Aparte groepen abonnees onderhouden op basis van betaalwijzen.

Opmerking vooraf m.b.t. automatische incasso:

Indien er ook gewerkt wordt met automatisch incasso’s, dan heeft manier 1 de voorkeur. Nieuwe deelnemers die voor het eerst deelnemen met betaalwijze automatisch incasso, moeten handmatig worden opgevoerd als deelnemer in het nieuwe jaar.

Hier volstaat dus niet het wijzigen van de betaalwijze in het oude jaar.

Vervolgens kan op basis van de totale groep het restant deelnemers worden toegevoegd op basis van de hieronder beschreven stappen.

Werkwijze 1: Één groep voor abonnees.

Deze groep is via een selectie gekoppeld aan het fonds:

  1. Lopende het jaar de individuele geregistreerden op-/afvoeren in deze groep.
  2. Lopende het jaar de betaalwijze aanpassen als er een e-mailadres wordt opgevoerd.
  3. Aan het einde van het jaar/begin van het nieuwe jaar de abonnees met hun betaalwijze overzetten naar het nieuwe jaar.
    1. Tabblad deelnemers => Selectie collectief deelnemer maken.
    2. Betaalwijze vorig jaar - niet invullen
    3. Kies onder toezeggingen - Neem gegevens over van vorig jaar.
      • Neem betaalwijze over
      • Neem bedrag over, indien dit niet wijzigt
      • Voer de plantaak uit.

De deelnemers worden aangemaakt en alle betaalwijzen zijn overgenomen.

Werkwijze 2: Aparte groepen abonnees onderhouden op basis van betaalwijzen.

Opmerking vooraf m.b.t. automatische incasso:

Indien er ook gewerkt wordt met automatisch incasso’s, dan heeft manier 1 de voorkeur. Nieuwe deelnemers die voor het eerst deelnemen met betaalwijze automatisch incasso, moeten handmatig worden opgevoerd als deelnemer in het nieuwe jaar.

Hier volstaat dus niet het wijzigen van de betaalwijze in het oude jaar.

Vervolgens kan op basis van de totale groep het restant deelnemers worden toegevoegd op basis van de hieronder beschreven stappen.

  1. Er is 1 groep abonnees welke via de selectie is gekoppeld aan het fonds.
  2. Lopende het jaar de individuele geregistreerden op-/afgevoerd in deze groep.
  3. Bij de start van het nieuwe jaar open je de gekoppelde selectie en exporteer je de geregistreerde nummers van de geregistreerden met een e-mailadres.
  4. De geregistreerdenummers van mensen met een e-mailadres worden in een aparte groep geplaatst (Abonnees 2023 met e-mailadres) via importeer groep.
  5. Er wordt nieuwe selectie gemaakt met alleen de deelnemers die in deze groep Abonnees 2023 met e-mailadres staan.
  6. Voorgaande selectie wordt gekoppeld aan het fonds en de selectie wordt ververst.
  7. De standaard fondsinstellingen wordt op SKG/iDEAL gezet
    1. Tabblad deelnemers => Selectie collectief deelnemer maken.
    2. Betaalwijze vorig jaar - niet invullen
    3. Kies onder toezeggingen - Niets overnemen, gebruik standaardinstellingen fonds.
    4. Controleer of het bedrag juist is en of de standaard betaalwijze op SKG/iDEAL staat
    5. Voer de plantaak uit.
  8. U heeft nu de deelnemers met de betaalwijze iDEAL in het actiejaar.
  9. Koppel opnieuw de selectie met de totale groep, weer aan het fonds.

De deelnemers zijn nu aangemaakt, maar het advies is om altijd even te controleren of de Overige contacten ook goed zijn overgekomen. Soms moeten die nog handmatig worden toegevoegd.

Nu de deelnemers zijn gevuld, kunt u in de betreffende maand eenmalig een betaalverzoek voor beide betaalwijzen in één keer genereren en de e-mails verzenden.