Met het oog op gebruiksgemak, kosten en zekerheid, maken gemeenten steeds meer gebruik van automatische incasso. Behalve voor de actie Kerkbalans gebeurt dat ook steeds meer voor het innen van vaste bedragen voor de Solidariteitskas of abonnementen. Ook kunt u denken aan het gebruik van automatische incasso voor de verkoop van collectebonnen.
Voor acties of collecten met variabele bedragen ligt het gebruik van automatische incasso niet voor de hand. Met de komst van het e-mandaat, waarmee digitaal machtigingen kunnen worden afgegeven, kan daar verandering in komen.
Om gebruik te kunnen maken van automatische incasso is een incassocontract nodig. U kunt daarvoor terecht bij uw bank. U ontvangt dan ook een incassant-ID. Dat is gebaseerd op de KvK-inschrijving van het betreffende college.
Wanneer u bankiert bij de SKG, ING, ABN AMRO of Rabobank kunt u het uitvoeren van automatische incasso’s uitbesteden aan de LRP-helpdesk. U kunt daarvoor een kopie van het incassocontract opsturen. Wanneer u bankiert bij de ING, ABN AMRO of Rabobank is bovendien een volmacht nodig.
Zie de tarievenlijst voor de kosten van het uitbesteden van automatisch incasseren aan de LRP-helpdesk.
Zie het artikel Inboeken incassorun in de kennisbank voor het inboeken van incassoruns.
Gemaakt in Grav CMS door de Protestantse Kerk in Nederland