Wat heeft LRP met ANBI te maken?

Transparant online

ANBI Elke gemeente en diaconie dient een verkorte jaarrekening te publiceren op internet.
Dit komt voort vanuit de ANBI-wetgeving en het convenant dat er tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Nederlandse Belastingdienst overeengekomen is.

Publicatie van deze gegevens conform de ANBI-wetgeving levert u als gemeente, diaconie, en ook uw gemeenteleden, bepaalde belastingvoordelen op.
Om deze ANBI-status te kunnen behouden moet uw gemeente aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo dient u onder andere ‘op een internetsite’ (in de meeste gevallen op de website van de gemeente, maar dat is niet verplicht) bepaalde gegevens te publiceren. [1] Het adres van deze internetsite moet aan de Belastingdienst bekend worden gemaakt.

LRP

Niet u, maar de Dienstenorganisatie, levert van alle gemeenten de adressen van deze internetsites aan de Belastingdienst. Deze internetadressen halen we uit LRP.

Het kan zijn dat de ANBI-zoeker van de Belastingsdienst (nu nog) verouderde informatie bevat van uw gemeente. Dat is geen reden voor zorg.
De Dienstenorganisatie zorgt er voor dat de bijgewerkte informatie uit LRP bijtijds bij de Belastingdienst terecht komt. Aan de hand daarvan wordt uw publicatie op internet uiteindelijk gecontroleerd op geldigheid en volledigheid.

Het is dus van belang dat de internetadressen in LRP ingevuld en up-to-date zijn, om te voorkomen dat u een waarschuwing van de Belastingdienst krijgt, of erger nog, uiteindelijk uw ANBI-status kwijtraakt.

Uw lokaal beheerder heeft deze adressen ingevuld in LRP in het Gemeentedossier > Bestuurlijke gegevens. Het gaat om twee internetadressen: de URL van de ANBI-pagina van het College van Kerkrentmeesters ('de gemeente'), en de URL van de ANBI-pagina van het College van Diakenen. Vaak zijn dat twee verschillende adressen!!

Meer informatie

Zie ook de site van de PKN voor meer informatie over het ANBI-dossier [ 2 ].

Vorige bericht Volgende bericht